Jestem nauczycielem chemii w gimnazjum. Przedstawiam Państwu Przedmiotowy System Oceniania z tego przedmiotu. Program dopuszczony do użytku szkolnego przez MEN na podstawie recenzji dr hab. Andrzeja Czerwińskiego i mgr Urszuli Wolczyńskiej. Nr w zestawie DKW-4014-95/99. Wydawnictwa Nowa Era. Nr w zestawie DKW-4014-77/99. Wydawnictwa WSiP
Przedmiotowy system oceniania z chemii.
I. Analiza dokumentów.
- Program nauczania chemii dla trzeciego etapu edukacyjnego.
Program dopuszczony do użytku szkolnego przez MEN na podstawie recenzji dr hab. Andrzeja Czerwińskiego i mgr Urszuli Wolczyńskiej. Nr w zestawie DKW-4014-95/99. Wydawnictwa Nowa Era. Nr w zestawie DKW-4014-77/99. Wydawnictwa WSiP 2. Podręcznik „Chemia w gimnazjum”- Zofia Kluz, Krystyna Łopata. Wydana przez WSiP. II. Cele oceniania. Celem oceniania jest:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszej pracy;
- dostarczanie rodzicom(prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach; trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej;
- wdrożenie uczniów do systematycznej nauki, samokontroli i samooceny.
Cele kształcenia i wychowania to:
- ukazanie znaczenia wiedzy chemicznej w życiu codziennym,
- powiązanie jej z innymi naukami,
- umożliwienie uczniom zdobycia wiadomości i umiejętności praktycznych oraz stanowiących podstawę do kształcenia w następnych etapach edukacji,
- kształtowanie właściwych postaw w zakresie dbałości o zdrowie i ochronę środowiska.
III. Prezentacja wymagań programowych.
- Plan wynikowy nauczania chemii w kl. I – III gimnazjum.
- Ocena osiągnięć ucznia.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności objęte programem naucznia,
- potrafi stosować umiejętności w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach i w olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełni zakres wiadomości i umiejętności określony programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień,
- potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzić eksperymenty chemiczne,
- potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej,
- potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,
- potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela z takich źródeł wiedzy, jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,
- potrafi, z pomocą nauczyciela, pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
- z pomocą nauczyciel potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował typowych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna symboliki chemicznej,
- nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,
- nie potrafi bezpieczne posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.
IV. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności. 1. W Gimnazjum w Wyszkach obowiązuje cyfrowy system ocen w skali od 1 do 6. 1 – ocena niedostateczna (ndst.), 2 – ocena dopuszczająca (dop.), 3 – ocena dostateczna (dst.), 4 – ocena dobra (db.), 5 – ocena bardzo dobra (bdb.) 6 – ocena celująca (cel.) 2. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się rozszerzenie skali ocen o stosowanie znaków „+”, „-” 3. Ocena pełni przede wszystkim funkcję motywacyjną i ocenia umiejętności, wiadomości, aktywność, postawę ucznia za wkład i pracę przygotowującą do lekcji. Uczniowie oceniani są systematycznie. 4. Ocenianiu podlegać będą:
- Wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze, pod względem rzeczowości, stosowania języka przedmiotu, umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi). Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych – z całego działu.
- Sprawdziany pisemne – przeprowadzone po zakończeniu każdego działu, zapowiadane tydzień wcześniej. Sprawdziany mogą zawierać dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą.
- Kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiadane, trwające 5 –15 minut.
- Prace domowe – w zależności od rozpiętości i trudności zadań, będą oceniane oceną lub znakiem graficznym „+” lub „- ”.
- Aktywność na lekcji – znak graficzny „+” lub „-”.
- Praca w grupie – osoba dominująca – ocena, członkowie grupy znak graficzny „+” lub „-”.
- Zeszyt przedmiotowy sprawdzany jeden raz w semestrze.
- Prace dodatkowe, schematy, plansze, wykresy, rysunki, okazy wzbogacające zbiory i inne w skali dobry – bardzo dobry, oraz w postaci plusów.
5. Objaśnienia dotyczące znaków graficznych:
- gdy uczeń zbierze:
- pięć „+”, to otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
- pięć „-”, to otrzymuje ocenę niedostateczną,
- jeden „-” można zlikwidować dwoma „+”.
6. W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów: 95% - 100% - ocena celująca 86% - 94% - ocena bardzo dobra 71% - 85% - ocena dobra 50% - 70% - ocena dostateczna 26% - 49% - ocena dopuszczająca 0% - 25% - ocena niedostateczna Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni. W przypadku kartkówek 5 minutowych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów: 91% - 100% - ocena bardzo dobra 75% - 90% - ocena dobra 51% - 74% - ocena dostateczna 31% - 50% - ocena dopuszczająca 0% - 30% - ocena niedostateczna
7. Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonujemy na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki. Pozostałe oceny są wspomagające. 8. Przygotowanie ucznia do zajęć.
- Uczeń przed lekcją może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, ale nie częściej niż dwa razy w ciągu semestru. W przypadku jednej godziny przedmiotu uczeń ma prawo do jednego nieprzygotowania. Nauczyciel odnotowuje nieprzygotowanie w karcie obserwacji klasy.
- Jeżeli uczeń jest nieobecny na sprawdzianie, to po przyjściu do szkoły zobowiązany jest go napisać w ciągu dwóch tygodni. Jeżeli nie wykaże chęci pisania pracy, nauczyciel wstawia mu ocenę niedostateczną za sprawdzian.
V . Sposoby usuwania niepowodzeń i podnoszenia osiągnięć uczniów. 1. Po otrzymaniu oceny niedostatecznej z odpowiedzi (rozwiązaniu zadania na tablicy),uczeń w ciągu tygodnia może ją poprawić, ale wcześniej powinien zgłosić chęć takiej poprawy nauczycielowi. Forma poprawy jest ustna. 2. Po otrzymaniu oceny niedostatecznej i dopuszczającej ze sprawdzianów uczeń ma prawo poprawić jeden raz w ciągu dwóch tygodni po oddaniu sprawdzianu. Dla wszystkich chętnych ustala się jeden termin poprawy. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną . 3. W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć uzupełnienia braków z przedmiotu nauczyciel chętnie udzieli pomocy. VI. Sposoby informowania ucznia i jego rodziców o ocenie. 1. Uczniowie o ocenach informowani są na bieżąco (po otrzymaniu oceny) – słownie. 2. Rodzice informowani są o ocenie pisemnie: - poprzez prośbę o podpisanie oceny za pracę klasową, - na zebraniach rodzicielskich (kartka z ocenami ucznia). 3. W czasie indywidualnych spotkań z rodzicami, udostępniając zestawienie ocen.
Opracowała: mgr Anna Krystyna Twarowska nauczyciel chemii w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Wyszkach.
|